Dromen en de vloer dweilen - Reisverslag uit Nairobi, Kenia van Roos Willigenburg - WaarBenJij.nu Dromen en de vloer dweilen - Reisverslag uit Nairobi, Kenia van Roos Willigenburg - WaarBenJij.nu

Dromen en de vloer dweilen

Blijf op de hoogte en volg Roos

10 Mei 2017 | Kenia, Nairobi

Dag allemaal

Bedankt voor jullie berichtjes!
In mijn vorige verhaal is een foto toegevoegd van ons huis (schemerige foto met tuin). Twee andere foto's binnenshuis zijn gemaakt in de 'girlshouse'. Ik zal wat foto's van de het project bijvoegen.

Naar verwachting verblijven de meisjes uit Kuwinda slum nog een week bij ons. De wederopbouw van de huizen gaat vlot. Er wordt hard gewerkt aan de nieuwe constructies met aandacht voor rechte paden tussen de huizen. Waardoor het geheel overzichtelijker, ruimer en daarmee veiliger wordt. Nu de jongens terug zijn, houden de meisjes hun eigen plekje in een van de vrijwilligershuizen.
Inmiddels hebben we een redelijk gestructureerd dagritme:)

5:45 wakker!
6:00 Aankloppen bij de meisjes, helpen opstarten en tegen 6:20 meenemen naar de kerkdienst
6:30 kerkdienst
7:00 ontbijten
7:25 Alle kinderen gaan naar school
Tussen 8:00 en 1:00 werken we aan de dossiers voor de social worker of assisteren we in de klas.
Ondertussen zijn we in de pauzes te vinden op het schoolplein, waar we ontelbare handjes schudden, klappen, springtouwen en vliegtuigje spelen.
Tegen 1:00am zijn we te vinden in de eetzaal waar we de lunch opscheppen voor de leerlingen. Meestal gekookte bruine bonen en mais.
Tegen 1:30 lunchen we zelf met de studenten van de communiteit.
Tussen 2:00 en 3:10 zijn we weer in de klas te vinden en
om 3:10 zijn de leerlingen uit en wordt met elkaar het compound schoongemaakt.
4:00 betekent tijd voor clubs, sport of spellen
Voor de meisjes is dit de tijd om kleding te wassen en te showeren.
Om 6:00 is het alweer tijd voor personal study in het schoolgebouw. Dit duurt tot 7:30. Er wordt in stilte huiswerk gemaakt.
Daarna wordt de Rosary gelopen (rozenkrans gebeden).
Supper volgt om 8:00 en om 9:00 gaat het licht uit.. Tenminste in het meisjeshuis. Het lukt nog niet echt om ook om 9:00 naar bed te gaan.. Onderling wisselen we elkaar af in het wekken van de meisjes. Gisteren kon ik uitslapen! tot 6:10.

Jaa voor ons is de school ook begonnen! Sinds gisteren assisteren we in tijdens de computerlessen over oa Office Word en Excel. En bij een aantal lessen waaronder Life Skills. Een interactief vak met een vrije invulling waar Elske en ik 'gastlessen' kunnen geven. Morgen gaan we een les samen verzorgen.
Ik heb vanochtend een les verzorgt in class III. Samen een overzicht gemaakt aan de hand van Yes, we can: oftewel..hier ben ik goed in. De input liep uiteen van goed kunnen voetballen, studeren, bidden of verstoppertje spelen tot goed kunnen fietsen of de vloer dweilen. Daarna hebben we nagedacht over wat de kinderen graag willen leren. Dit werden grote dromen over piloot worden, maar ook over leren fietsen of leren zingen. Wat een energie zit er een in klas!

Vanmiddag zijn de clubs weer van start gegaan. Iedere woensdagmiddag zijn er clubs waar alle leerlingen aan meedoen. Er is een orkestclub, scoutclub, zang/performclub, karateclub, en een 'omgevingclub'. Elske en ik hebben vanmiddag een rondje langs alle clubs gedaan om te kijken waar we bij willen aansluiten. Ik ga plantjes poten:D! De 'omgevingclub' is lekker buiten bezig en plant nieuwe bomen en bloemen. We hebben al bedacht dat we aardbeienplantjes kunnen poten, die hebben we nog niet.
Ik ben er achter welke boom er bij ons achter de tuin staat.. het is een granaatappelboom. Er hangen heel veel vruchten in, maar vrijwel niemand eet ervan (het idee leeft dat de granaatappel niet goed voor je is?). In het Engels is de naam onbekend bij de teachers/leerlingen, dus nu noemen we het gewoon in het Nederlands de 'granaatappel'.

Daag
Tot de volgende keer!

• 10 Mei 2017 - 21:37

Mam:

Lieve Roos, was weer genieten!!

• 11 Mei 2017 - 19:13

Hjwilligenburg:

Hoi Roos heel mooi om te lezen je dag indeling.
    Ja de foto s geven een idee hoe het daar is.
    Al die bouwwerken best eenvoudig mooi he.
    Een fijne tijd gr aan elske .
    dag Roos gr pa

• 11 Mei 2017 - 19:29

Albert:

Leuke stukjes! Leuk geschreven ook ;)
    Vooral van die boom, vanaf nu heet ie 'granaatappel', haha :D