De school is begonnen! - Reisverslag uit Nairobi, Kenia van Roos Willigenburg - WaarBenJij.nu De school is begonnen! - Reisverslag uit Nairobi, Kenia van Roos Willigenburg - WaarBenJij.nu

De school is begonnen!

Blijf op de hoogte en volg Roos

04 Mei 2017 | Kenia, Nairobi

Mambo vanuit een erg nat Nairobi!!
Oh wat is men hier dankbaar voor de regen! In dit deel van Kenia regent het gelukkig regelmatig. In tegenstelling tot in het noorden van Kenia waar het zeer en zeer droog is. 's Ochtends een regenjas aan + sweater, want het is fris! Tegen 10 uur wordt het al warmer en meestal is het in de middag lekker zonnig en en t-shirt-aangenaam! 's avonds weer in de regenjas, want dan komen de buien weer over.

Gisteren is de school officieel begonnen. Op de school van Bosco Boys komen kinderen van buiten het project en 'boarders', zij die op het compound verblijven en alleen in de vakanties naar huis gaan. Deze kinderen arriveerden dinsdag met hun ouders, meestal de moeder. De gezinnen bleven een nachtje slapen en voor woensdag stond er een aantal meetings een welkomswoord op het programma. Ook broertjes en zusjes kwamen mee. Tijdens het programma hebben we als vrijwilligers deze kinderen verzameld en de hele ochtend vermaakt.. ballonnen opgeblazen en versierd, schommels geduwd en gevoetbald. Wat een levendigheid nu de leerlingen er zijn!

Vandaag starten de leerlingen eerst met toetsen. Ik heb vanochtend gesurveilleerd in class 4 (leeftijden van de leerlingen lopen nogal uiteen, maar de meeste leerlingen waren tussen 10-13). Het was leuk weer in de klas te zijn! Ik kwam binnen, zei goedemorgen en prompt stonden allemaal leerlingen op met "Goodmorning teacher!"...en de toets kon beginnen.
Tijdens de tweede toets werd er een essay voor Engels geschreven. Hiervoor werd een potlood gebruikt. Heel stilletjes vlogen de gums en puntenslijper over een weer:) Want geluid mocht niet gemaakt worden, maar ja.. niet iedereen heeft alles compleet aan pen, potlood, gum en puntenslijper. Wel hebben de leerlingen hun eigen uitrusting compleet. Ze dragen namelijk een schooluniform, dus net voordat de school begon, herstelde ik nog gauw wat kaki kleurige blouses met naald en draad.

Voor de komende dagen assisteren we bij de toetsen en leren daarmee de leerlingen en vooral ook het personeel kennen. Daarnaast doen Elske en ik administratief werk voor de sociaal werker van het project. Vanuit alle dossiers maken we een overzicht van de gezinssituatie van de kinderen. Dit bevat informatie of beiden ouders nog leven, een kind een ouder heeft of wees is. Door middel van dit speurwerk ontmoeten we de kinderen al een beetje en krijgen we een indruk van de gezinssituaties.

Naast al het nuttige hebben we afgelopen zaterdagmiddag wat van Kenia gezien. Met de matatu (lekker afgezet)op weg naar een centre voor weesolifanten. Wauw wat een mooie plek met een uitzicht op het Nairobi National Park! Toeristisch dat ook, er waren verschillende Nederlanders:) In dit centre worden weesolifanten opgevangen om hen weer terug te begeleiden naar het wild. Het was leuk om te zien hoe ze aan kwamen rennen, speelden en gevoerd werden. We zijn doorgereden naar het Girafcentre (nu we er toch zijn!) waar Elske een zoen van de giraf kreeg. Het was tenslotte haar verjaardag! Eenmaal weer thuis, hebben we dit uitgebreid gevierd met 'de meiden' met juice en cake.

Tot de volgende keer.. !!

Bedankt voor alle berichtjes, erg leuk!

• 05 Mei 2017 - 15:30

Marieke:

Hee Roos!

Wat leuk weer een berichtje!
    Fijn dat de kinderen weer naar school komen. Zal
    inderdaad voor veel levendigheid zorgen. Veel plezier
    met hun gewenst!

Tot horens weer en veel liefs

Ps: Elske, al ken ik je alleen van naam: nog gefeliciteerd met je verjaardag! :-)

• 10 Mei 2017 - 22:33

Tante Bruzien:

Wat een belevenis, Roos
    geniet er van.
    voor je het weet zit je weer in Barneveld ( grapje).
    zie je daar ook bijen?

• 18 Mei 2017 - 16:11

Roos Willigenburg:

Ha Marieke,
    Je felicitaties overgebracht hoor:) erg leuk!

Dag tante Bruzien, wat een verassing een berichtje van u!
    Ja inderdaad, de tijd vliegt:)
    Nee, eigenlijk heb ik hier nauwelijks bijen gezien. Maar er bestaat
    wel typische Keniaanse honing die we hier ook gebruiken. (de smaak
    is volgens mij hetzelfde als bij ons).. dus ergens moeten wel bijen zitten:)
    Ik zal het eens vragen..!
    Liefs Roos